Tintin

Är det någon som har hängt med vad som hände med Tintin-böckerna på Kulturhuset? De bannlystes ju för att de ansågs "rasistiska". Detta dels eftersom araber beskrevs ungefär som "såna som flyger på flygande mattor och röker vattenpipa hela tiden" och ord som "neger" stod med. Dessutom har det varit på tal om att fler böcker ska tas bort, bla Astrid Lindgrens saga om Pippi i Söderhavet med hennes pappa "negerkungen", eller Enid Blytons 5-böcker för att det oftast är zigenare som stjäl saker i hennes böcker.
Men alltså snälla jag orkar inte. Vem, är det som blir kränkt av detta? Speciellt Tintin som skrevs på 1930 talet!! Då var det inte ens aktuellt med diskriminering! Varför inte bara acceptera att detta är en påhittad historia precis som de andra böckerna och låta dem vara! Ska vi börja ta bort alla deckare där det är en man som är förövaren för det är diskriminering då eller?
En annan tanke är också om vem det är som blir diskriminerad? Är det föräldrarna till barnen, eller barnen själva? Jag är uppvuxen med bl a Pippi Långstrump och har aldrig ens tänkt tanken på att hon är vit som en snöboll och hennes pappa mörk och att någon av dessa skulle vara "fel". Jag lovar, barn tänker inte så. Skulle det t ex stå i Kalle Anka att alla svenskar var vikingar och hade isbjörnar på gatorna skulle jag bara skratta åt hur dåligt det var! Idag vet alla att hudfärg inte spelar någon roll, att alla är lika värda. Jag kan väl aldrig i hela mitt liv tänka mig att om man frågade en svart/vit person varför den hatade personer av den "andra färgen" - att den då skulle svara; Joo allt började med att jag läste Tintin... Nej skärpning världen, vart är ni påväg?? Förstår ni vad jag svamlar om? Håller ni med eller tycker ni något annat?

Kommentarer
Postat av: Lovisa

Jag håller verkligen med, det vore bättre att lära barn kritiskt tänkande istället för att sopa en så pass viktig del av västvärldens historia som kolonialismen faktiskt är under mattan. Jag har aldrig stött på någon som känner sig kränkt av Pippi eller Tintin. Jag kommer ihåg att jag störde mig på att killarna fick göra allt det roliga i "Vi fem" böckerna, men det lärde mig kritiskt tänkande.

Svar: Eller hur! Stöttar dig 110%!
frokenhatt.blogg.se

2012-09-26 @ 21:35:02
Postat av: Louise

Jag håller helt och hållet med dig! Folk söker att bli kränkta hela tiden. Censurera om det censureras bör. Jag menar.. ska vi som kvinnor kräva att staten ska radera i princip all litteratur som skrevs innan feminismen intåg bara för att en stor del av den kan uppfattas som misogyn? Liksom.. kom igen. Man får välja sina fighter!

2012-09-27 @ 18:31:29
URL: http://lulujka.blogg.se
Postat av: nattiz ♥

Håller med till tusen, detta är så töntigt så man blir mörkrädd :O <3

2012-09-28 @ 22:51:29
URL: http://nattiwz.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0